Naar het begin - Reisverslag uit Nuneaton, Verenigd Koninkrijk van hyacint - WaarBenJij.nu Naar het begin - Reisverslag uit Nuneaton, Verenigd Koninkrijk van hyacint - WaarBenJij.nu

Naar het begin

Blijf op de hoogte en volg

29 Januari 2014 | Verenigd Koninkrijk, Nuneaton

Donker. Nattig. Grind. Plassen. Geuren en geluiden van de boerderij net achter ons landhuis. Het is vaak alsof ik buiten ben op “de sticht”* op Achthoven en ik verwacht binnen te komen in een warme keuken, dampend van schone was boven de kachel en stevige stamppoten, om even te gaan zitten op de gaskachel, eventueel een krant ertussen als ’t te heet is voor mijn meest massieve lichaamsdeel. Mooie herinneringen. In dit huis vind ik ook veel goeds, helaas geen Hollandse boerenkool. Mijn favoriete pot in dit huis is Koreaans; bimbimbap of bulgogi (kijk uit voor kimchi – de tranen schieten in je ogen van de kruiden). Kijk maar na op internet.
[ * “Sticht” schijnt een ouderwets woord te zijn voor (ook wel stift) “abdij/klooster”. Of voor “steeg of landweg, vaak onverhard” – waarschijnlijk aan dat laatste verwant wordt het op Achthoven gebruikt voor “erf”. Raden wat “de sticht kluiten” betekent… mijn wekelijkse klus als kind. ]

Afgelopen week mocht ik gebruik maken van een huis van iemand die een weekje in het buitenland was. Weet je hoe geweldig het is om een volledige was te draaien in plaats van een halfuur shot? Of om je eigen (“alleen water toevoegen”) brood te bakken? Of ouderwets met de hand gezette koffie te ruiken?
Maar de andere kant is ook waar; het is bijzonder makkelijk dat er 3x per dag een maal voor me wordt klaar gemaakt, dat ik maar 2 of 3 x per week hoef af te wassen, dat ik maar zelden hoef schoon te maken, omdat dat de corvee taak van anderen is.
Hoe dan ook, het was heerlijk om een weekend een bank voor mij alleen te hebben, een zacht bed, ruimte. En … een plek om te studeren. Want vrijdagmorgen was “de mondelinge test”. Je mag dan proberen om in 1 uur 26 boeken van het Nieuwe Testament door te praten: 1 sleutelvers, summier wat historische achtergrond, belangrijkste boodschap en aanleiding, structuur. Alles aan de hand van zelfgemaakte kaartenbakkaartjes, waar onze eigen persoonlijke samenvatting op stond. Ik kon het allemaal niet zo strak navertellen dat ik alles heb nagelopen. Ik kreeg genade voor 1 boek extra en moest er 3 laten liggen want de tijd was om. En had ook wel wat haperingen onderweg, met name om de kleinere brieven uit elkaar te houden. Maar met een oude boodschap van mijn oudste broer  in mijn achterhoofd was ik vrij relaxed onder het geheel en ben dik tevreden met mijn voldoende.

Op naar een volgend hoofdstuk van training.
Ik heb voor de kerstvakantie toegezegd om mee te draaien als staf voor de DTS in april. Dit is een “meer generaties DTS” en tweetalig; Engels-Arabish. Men hoopt op een grote school (wij hadden vorig jaar 26 trainees, men hoopt op minimaal dat aantal) en dus een vrij grote staf. Aangezien ik mezelf als “trainee” zie in die functie, vind ik dat prettig om in een wat grotere kring te werken, zodat er meer ruimte is om met mensen te reflecteren en om met verschillende karakters op te trekken en van te leren. Ik vind het ook prettig voor vergaderingen en gebedsvoorbereidingen om iets meer mensen en dus iets meer input te hebben. Bovendien vind ik een mix van leeftijden boeiender. Vandaar mijn keus om nu in deze school te stappen om staftraining te krijgen in plaats van na de SBS in een “kleinere” school met alleen heel jonge trainees (in september). Ik hoop zeker de SBS in het volgende seizoen af te maken.
Dus voor nu probeer ik in het tweede semester zoveel mogelijk boeken mee te nemen in de SBS, maar waarschijnlijk zal ik er 2 missen (Jozua en Job) vanwege voorbereidend werk voor de DTS. Komende week is de eerste officiële stafvergadering en die wil ik graag bijwonen, ook al zal ik misschien niet elke week aanwezig zijn. Dat betekent namelijk een extra dagdeel studietijd missen en dan wordt het wel krap om mijn werkstukken af te maken.

Vandaag zijn we begonnen met de Thora en ik heb mijn eerste korte discussie al op naam staan… was wel eigenaardig, want we praten volledig langs elkaar heen en ik kon het niet overbruggen. De ander had een vraag of er echt maar 2 mensen waren… ooit aan het begin, of het verhaal niet alleen een poëtische weergave is, zij denkt dat er een hele club rondliep. Dus, gewoon om te snappen waar ze is met haar gedachten en hoe ze de dingen wel ziet, vroeg ik óf en zo ja waar dan het verhaal in Genesis historische realiteit heeft. En waar al die mensen dan vandaan kwamen in haar idee. Op een of andere manier kreeg ik een soort verhandeling over “transsubstantiatie maar dan anders” over me heen. Geen idee waar de link zit en dat onderwerp kwam ze onlangs ook al mee, dus ik denk dat dat hele geval hoog zit. Hoe dan ook, het werd een eigenaardig gesprek en ik ben dan ook heel erg nieuwsgierig naar de komende lessen (ik houd me verder gedeisd, hoor).
Overigens is de lessen serie helemaal niet gericht op de wellus-nietus / creatie-evolutie vragen gericht. De docent richt zich met name om "welke boodschap wordt gecommuniceerd aan de eerste luisteraars".

Ondertussen wordt er aan het gebouw langzaam verder gewerkt. Er zijn drie YWAM-mannen fulltime aan het bouwen en ze zijn goed in wat ze doen. Langzaam maar zeker wordt de hele openbare ruimte beneden opgeknapt en de nieuwe vergaderzaal is bijna af, in corvee tijd zijn studenten aan het schuren en plamuren en verven, houtworm verdelgen, etc. We hebben met z’n allen dozen met vloerbedekkingtegels gesjouwd. Waar al die spullen vandaan komen? Er zijn hier al heel wat financiële wonderen gebeurd over de jaren heen.

Ik moet terug naar Genesis. Zo’n lang boek… ik heb nog veel uren te gaan deze week.

Internettip: www.answersingenesis.nl

  • 31 Januari 2014 - 21:55

    Bart Kappers:

    Hoi Lydia,

    Wat leuk om weer te lezen hoe je hebt hebt en waar je mee bezig bent.

    Een heel andere wereld dan hier en ook hele andere dingen dan die wij hier meemaken. Zo blijf je ook dankbaar voor wat je denkt te hebben en bepaalt mede je houding naar de mensen met wie je mag delen.

    Vandaag nog meegemaakt wat er gebeurt als mensen langs elkaar heen gaan praten, dat kan met de beste intenties eindeloze discussies opleveren... :-) Wijsheid daarmee. Veel discussies leveren wel veel geduld op... :-)

    Veel succes met Genesis !!

    Hartelijke groet

    Bart en Joke


  • 04 Februari 2014 - 10:01

    Hillie:

    Hey Lydia, goed om weer van je te lezen. Goed bezig joh!
    Vind het wel dapper wat je allemaal aangaat. Nieuwe dingen, maar volgens mij wel wat je mooi vindt om te doen. Succes met al het lees en studiewerk, Lydia. Hartelijke groeten uit Zeist!

  • 06 Februari 2014 - 11:25

    Cor En Corina:

    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!
    alle goeds toegewenst.
    groetjes uit gorinchem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Mei 2013
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 26133

Voorgaande reizen:

06 Juli 2016 - 31 Augustus 2018

Naar de Veluwe

01 April 2014 - 25 Augustus 2014

Training om te trainen

27 September 2013 - 31 Januari 2014

Bergen beklimmen

Landen bezocht: