2014 - Reisverslag uit Nuneaton, Verenigd Koninkrijk van hyacint - WaarBenJij.nu 2014 - Reisverslag uit Nuneaton, Verenigd Koninkrijk van hyacint - WaarBenJij.nu

2014

Blijf op de hoogte en volg

09 Januari 2014 | Verenigd Koninkrijk, Nuneaton

Dinsdag 7 januari

Vanuit Nuneaton allemaal een prachtig Nieuwjaar gewenst. Ik ben gisteren begonnen met het nieuwe studieblok en lees Johannes met kleurenpennen in de hand. In dit boek praat Jezus over vernieuwing, nieuw leven, opstanding, eeuwig leven. Ga alle uitspraken hierover maar eens onderstrepen – goed begin van het nieuwe jaar als herinnering dat is wat Hij wil uitdelen aan wie het van Hem aannemen wil.

Het is weer even wennen. Er zijn 17 trainees en 5 stafleden op outreach DTS. En er zijn 5 meiden weg, die 3 maanden “Pure Fire” hebben gevolgd. Nu zijn er voor 2 weken 7 DTS-ers uit Canada in huis om hier outreach te doen, leuk maar niet lang genoeg om echt aan te verbinden in de pauzes. Morgen komen de 9 trainees en een paar stafleden voor EFM (English For Missions, in feite Engels voor beginners – heel basaal). Die blijven 3 maanden, dus die hopen we (ondanks taalbarrières) beter te leren kennen. Vaak wordt er een telling gedaan aan het begin van een semester van het aantal vertegenwoordigde nationaliteiten; gisteren waren het er 24. Sommige dingen zijn inmiddels gewoon aan het worden; op de eerste dag kwam mijn Finse slapie al weer verbolgen boven omdat ze diep beledigd was van een blik/non verbale reactie van een nieuwkomer. Zij groette en de ander deed volgens haar zeggen niks. “HOW CAN ANYBODY BE SO RUDE”. Ik denk dat die nieuwkomer gewoon verlegen was en even door wat taalbarrières moet...

In onze groep is 1 meisje uit Zuid-Korea vertrokken. Dat was het plan. Ze studeerde afgelopen zomer af op de universiteit voor docent Engels, maar haar diploma-uitreiking was 19 december. Ze besloot daarom om de tijd door te brengen op deze Bijbelstudie. We zijn daarmee op 17 trainees gekomen. Een Egyptenaar zit nog op de twijfelstoel of hij na beëindiging van het Nieuwe Testament (over 3 weken, met een mondelinge toets… brrr) door kan gaan (familie verplichtingen). Hij is nu nog thuis, want in het Oosten is Kerst op 6 of 7 januari.
Voor dit komende halfjaar heeft een ouder echtpaar zich aangemeld om de lessen bij te wonen zonder verdere verplichtingen – als een soort verlof periode. Ze zijn al jaren aan YWAM verbonden en hebben hier jaren geleden ook een tijd in huis gewerkt.
Daarnaast hebben we een trainee in huis die 3 maanden een “begeleid lezen” training volgt. Zij heeft de SBS (School for Biblical Studies) gedaan (die ik nu doe), en wil nu leren toepassend te lezen – ze heeft een lijst met allerlei theologische, missionaire, diaconale, kerkhistorische, etc. stukken en moet daaruit 8000 pagina’s lezen. Ze is verbonden aan onze groep in gebedstijden, etc.

Het is hier net als in Nederland; even een kater van kerstbomen ruimen, nieuwe moed vatten om in deze korte dagen toch weer aan de bak te gaan - op naar de “blauwe maandag” (de maandag van de laatste volle januariweek is volgens e.o.a. geleerde de meest deprimerende dag van het jaar: maandag, weekend voorbij. Geen feestdagen of vakantie op korte termijn. Kerst voorbij. Nog steeds koud en donker weer. Geld op, want de januari storting is nog niet gedaan. )

Vanavond hebben we de eerste les van een oudgediende; een docent die hier zelf de eerste school heeft gevolgd in 1985 en een soort legende is geworden. Het leuke van zulke ervaren mensen is dat ze zo’n enorme partij kennis hebben en maar door kunnen blijven praten. Als ze dat ook nog op een boeiende manier doen, kan ik er uren naar luisteren. Ik probeer onderwijl mee te tikken, zodat ik mijn Engels oefen. WORD corrigeert mij gelukkig…

Woensdag.
Discussies over wie Jesaja 14 en Ezechiël 28 gaat. Veel YWAM docenten menen dat het alleen over de koning toen en daar ging. Wie daar een wijs (gefundeerd) woord over weet te zeggen… ik hoor het graag.
Discussies over wanneer je een harde lijn trekt over verschillen in visie. Bijvoorbeeld ga je wel of niet in zee met een club die je gedurende een training van maanden verbiedt om contact te hebben met mensen “buiten”. Dus niet alleen de voortdurende facebook activiteiten, maar echt alle contact. Je mag hooguit een berichtje geven aan je ouders o.i.d. via e-mail, die een ander voor je stuurt.
Discussies over of het evangelie van Johannes voor of na Openbaring is geschreven.
Discussies over transsubstantiatie… ja spreek dat maar eens uit…
Ik vind dat heerlijk, maar over het algemeen hebben we alleen maar tijd voor wat argumenten schieten, maar niet voor echt doorpraten. En veel mensen voelen zich al heel snel ongemakkelijk en gooien al snel het “we mogen verschillen” argument op tafel. Ben ik het mee eens, hoor, maar als je nooit eens dingen uit mag (moet) spreken, kom je volgens mij ook niet verder met je eigen gedachten en laat je ook niet opscherpen door anderen.

Donderdag
Studie- en kantoordag. Over een paar weken hebben we een Psalmenweekend en ik probeer dan ook de dag te starten met 3 of 4 Psalmen. Internet leest mij voor.
Ondertussen loop ik van computer naar computer. Mijn oude laptop, die het doet zolang ik ‘m stilletjes laat staan en de stekker in het stopcontact laat – werken aan mijn studieopdracht. De computer in “kantoor personeel” waar ik wat klussen doe in corveetijd, zoals opmaken van standaard formulieren. De computer in “kantoor trainees” waar ik wat archiefklussen doe. Ondertussen loop ik dan toch nog over mijn werkstuk na te denken…. Resultaat: is het je wel eens opgevallen dat er aan het begin van Jezus’ leven een paar rijke mannen langskomen (2 of meer, aantal is niet genoemd) met (3) dure geschenken. En dat aan het eind van Zijn leven opnieuw een paar (2) rijke mannen komen met dure geschenken (3 of 4, net hoe je dat ziet – mirre, aloë, linnen, nieuw graf).
Bij Zijn dood is het helder waarvoor die geschenken zijn: om een begrafenis te geven die gerespecteerde Joden zouden krijgen. Zouden die geschenken aan het begin zijn geweest omdat het misschien voor Joseph heel moeilijk was geweest als gewone timmerman om te betalen voor de reis naar en van Egypte en om zijn gezin te onderhouden als allochtoon in Egypte?

Genoeg gemijmerd op papier. Ik moet naar bed, anders kan ik morgen niet uit mijn ogen kijken.

Internettip: http://www.degeneratie.nl.
PS: bedoel ik met mijn internettips dat ik het volledig met de informatie eens men? Nee. Ik heb bij lange na niet alles gelezen, alleen wat bits and pieces. Geeft gewoon wat denk- en praatstof.

  • 10 Januari 2014 - 19:52

    Tabitha:

    Ha Lydia,

    leuk om te lezen hoe het je vergaat. Wat laat je je hersens kraken, ik herken het hoor: meeste mensen houden niet van discussies. Ik ben het in zoverre met hen eens, dat de discussie vaak niet tot een oplossing/eenduidig antwoord leidt, maar soms is het wel goed om een zaak van vele kanten te bekijken. En daar is een stevige discussie wel een mooi middel voor.

    Groet Tabitha

  • 12 Januari 2014 - 22:35

    Hillie:

    Ha Lydia, alle goeds voor het nieuwe jaar! Leuk om weer van je belevenissen te lezen. All the best! Hillie

  • 04 Februari 2014 - 12:21

    Jeanne:

    Dag Lydia, ik hoop dat er vandaag ook nog tijd overblijft om een feestje te vieren! Vier ik hier met je mee. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Gods zegen toegewenst voor je nieuwe levensjaar.
    Denk aan je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Mei 2013
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 26138

Voorgaande reizen:

06 Juli 2016 - 31 Augustus 2018

Naar de Veluwe

01 April 2014 - 25 Augustus 2014

Training om te trainen

27 September 2013 - 31 Januari 2014

Bergen beklimmen

Landen bezocht: